Ada 1001 pahala dan keistimewaan bagi mak-mak yang mempunyai anak ramai, ini diambil kira ketika nikmat mengandung, melahirkan, menyusukan dan menjaga anak-anak.

Kadang mungkin terlepas keluhan sebab penat sedangkan anak-anak itu adalah rezeki yang sangat berharga daripada Allah. Jadi macam mana nak mengatur perbelanjaan dan kewangan buat mereka yang memiliki anak ramai?

Jawapan itu ada dalam perkongsian Puan Intan Izyan Roslan ini, jemput renungkan dan cedok ilmu yang bermanfaat daripada ibu anak lima.

Penat Ke Anak Ramai

Sebenarnya masa anak kecil-kecil ni memang penat sikit, tapi sikit je la. Sebab ibu still boleh main game kejap, main FB kejap, ada ‘me time’ dan sempat juga dating.

Sememangnya jadi ibu abah ni kena pandai manage emosi, sebab kadang-kadang ada masa kita down juga. Tapi ibu pegang satu ni, kalau ibu penat, ibu jadi emosi kemudian akan mempengaruhi tumbesaran anak-anak. Kesian pulak anak-anak nanti..

So, ibu cuba amalkan tip ini:

SENTIASA INGAT ANAK ADALAH AMANAH & MOHON DOA ALLAH BERIKAN KEKUATAN

Ibu abah memang suka anak ramai. So bila Allah makbulkan doa kami, kami kena sentiasa bersyukur. Kalau tiba-tiba rasa down, memang sebagai manusia kerdil, Allah jua tempat kita mohon pertolongan. Kita takkan mampu didik anak-anak kalau tanpa pertolongan dariNya. Ibu pernah je dulu masa twin lahir jadi stress sampai nak lari dari rumah. Tapi abahnya ajar, istighfar banyak-banyak. So ibu akan masuk bilik biarkan anak-anak nangis sekejap, istighfar dalam bilik. Alhamdulillah tak smpai 5 minit dah tenang, ibu boleh fokus balik jaga balik anak-anak.

SEPAKAT SUAMI ISTERI

Kerja rumah yang banyak dengan kain baju untuk 7 beranak memang tak mampu untuk handle sorang. So ibu abah kena sepakat. Kami tak ada jadual agihan tugas, tapi masing-masing alert dan bergerak ikut keperluan semasa. Contoh ibu tengah suap makan, tiba-tiba ada air tumpah pulak, abah yang uruskan hal lagi satu.

MUDAHKAN KERJA MEMASAK

Ini tip terbaik dari abah! hehehe.. tq abah. Kat rumah, menu memang simple cukup sekadar 2 lauk maksima. Bukan kedekut, tapi untuk elak ibu letih uruskan bahan-bahan masakan lepas itu nak masak dan gosok kuali banyak-banyak. Anak-anak ni goreng ayam kunyit pun boleh tambah 3 pinggan. Jadi nak lengkap zat makanan, ibu biasanya masak sup ayam, ayam paprik dan tomyam campur. Campak semua sayur dalam masakan yang satu tu. Menu ringkas, tapi semua makan bertambah-tambah.

SUAP ANAK-ANAK MAKAN

Nak elak ibu abah penat nak basuh pinggan yang banyak dan bersihkan nasi yang berterabur kat lantai, ibu lagi selesa suap anak makan. Basuh pinggan satu je, meja tak bersepah, yang penting anak dapat rasa air tangan ibu walaupun ada kalanya lauk bungkus.

MINIMAKAN PERABOT RUMAH

Bila anak semua lelaki, confirm semua lasak. Kalau banyak meja, banyak pulak meja derang panjat. Kalau ada pasu stress pulak ibu nak fikir pasu tu pecah ke apa. So, cukupla barang-barang asas je ada kat rumah. Tak ada la letih sangat ibu nak kemas, nak lap habuk mahupun letih fikir barang pecah.

MINTA TOLONG ANAK-ANAK BUAT KERJA RUMAH

Ini sangat penting sebenarnya. Walaupun anak ibu abah 4 lelaki, semua diajar untuk bantu uruskan kerja rumah yang mudah. Idola budak-budak ni semestinya abah! Contoh lepas minum basuh cawan sendiri, kalau air tumpah tolong lap, tolong sangkutkan baju sidai dan tolong bersihkan sisa makanan dan mainan yang bersepah. Secara tak langsung kita ajar anak-anak untuk menghargai ibuabah, rumah tempat tinggal dan semua benda disekelilingnya. Insya Allah bila dah kawin nanti ringan tulang tolong isteri masing-masing.

BAWA ANAK-ANAK KELUAR BERMAIN

Kadang-kadang rasa badan penat sangat tak larat. Terutama kalau hujung minggu banyak kerja rumah nak buat. Solution bawa anak-anak keluar bermain kat playground atau pun pergi padang main bola. Anak-anak pun seronok boleh main, ibu abah pun boleh dating sambil-sambil tengok anak-anak main. Rasa rehat sikit. Alhamdulillah di Putrajaya banyak taman dan padang nak bawa budak-budak ni. View tasik pun cantik. Memang tenang.

KAWAL TINGKAH LAKU ANAK-ANAK

Ibu abah agak tegas dengan anak-anak. Tak garang tapi ajar disiplin, apa yang boleh dan tak boleh serta terangkan kenapa. Alhamdulillah budak-budak ni faham dan tak lasak sangat di rumah. Gaduh sikit-sikit tu biasa. Sebab kami amalkan bagi reward atas setiap kelakuan baik. Reward tak besar pun, just bawa jalan-jalan taman, tak pun beli mainan RM2. Beli buku tulis pun derang dah seronok. Oh ya, pengambilan gula memang terkawal. Nak anak-anak behave gula perlu dikurangkan. Pengalaman kami, segelas sirap pun boleh buat budak-budak ni tak duduk diam.

Itu je dapat ibu kongsikan. Semoga anak-anak kita sentiasa di bawah perlindunganNya dan kita diberikan kekuatan dalam membesarkan anak-anak. Lain orang lain situasi. Mana yang sesuai, boleh amalkan bersama.

Sumber: Mingguan wanita