Cara terbaik untuk mempunyai hubungan yang gembira dan membahagiakan adalah berusaha ke arah tersebut.

Berikut 12 tip mudah yang mungkin dapat memperbaiki hubungan anda suami isteri menjadi lebih ceria pada tahun 2020 ini.

1. Ucapan ‘tolong’ dan ‘terima kasih’ dapat menunjukkan kepada pasangan yang anda menghargainya dan mengelakkan anda daripada mengambil kesempatan antara satu sama lain.

2. Usik punggung pasangan anda sekurang-kurangnya sekali setiap hari. Ia bukan tujuan seksual sebaliknya hanya untuk mencetuskan kemesraan dan keintiman.

3. Beri ciuman setiap pagi.

4. Ucapkan ‘selamat pagi’ setiap pagi.

5. Berpelukan.

6. Luangkan masa sekurang-kurangnya satu malam yang berkualiti setiap minggu bersama keluarga. Jangan biar ada yang menganggu anda.

7. Sesekali gunakan gelaran manja. Namun, jika digunakan keterlaluan, ia mungkin merosakkan hubungan kerana ia mungkin sudah tidak dianggap manja.

8. Ambil giliran cuci pinggan. Mungkin boleh buat satu sistem giliran bila atau siapa yang patut melakukan.

9. Amalkan mendengar apa yang diluahkan pasangan.

10. Amalkan bersikap jujur walaupun pada perkara perkara yang mungkin anda kurang selesa.

11. Jika isteri atau suami anda tidak dapat membuat keputusan tentang di mana untuk makan luar atau filem apa yang mahu di tonton, cuba main ‘5-3-1’. Caranya seorang buat lima pilihan, pasangannya mengundi keluar dua daripadanya dan orang pertama tadi keluarakan dua lagi, jadi yang tinggal itulah tempat dituju.

12. Walaupun tinggal bersama sebagai suami isteri, pastikan masing-masing masih mempunyai tempat untuk bersendiri di mana anda boleh berehat, membuat kerja kesukaan anda atau sekadar mengelamun.

Akhbarkini