Tidak perlu anda bersedih dalam sakit kerana itu adalah ujian dalam ibadah anda. Salah satu bukti kasih sayang NYA adalah, Tuhan mengutus 4 malaikat untuk selalu menjaga kita semasa sakit. Ini adalah penjelasannya;

Apabila seorang hamba yang beriman menderita sakit, maka Allah memerintahkan kepada para malaikat supaya menulis perbuatan yang terbaik yang dilakukan hamba mukmin itu pada saat sihat dan pada masa masa senangnya.

Sabda Rasulullah SAW tersebut diriwayatkan oleh Abu Imamah al Bahili.

Dalam hadis yang lain Rasulullah bersabda:

Apabila seorang hamba mukmin sakit, maka Allah mengutuskan 4 malaikat untuk datang padanya.

Allah memerintahkan:

Malaikat pertama

Untuk mengambil kekuatannya sehingga menjadi lemah.

Malaikat kedua

Untuk mengambil rasa lazatnya makanan dari mulutnya

Malaikat ketiga

Untuk mengambil cahaya terang di wajahnya sehingga berubahlah wajah si sakit menjadi pucat lesi

Malaikat keempat

Untuk mengambil semua dosanya, maka berubahlah si sakit menjadi suci dari dosa.

Tatkala Allah akan menyembuhkan hamba yang beriman itu, Allah memerintahkan kepada malaikat 1, 2 dan 3 untuk mengembalikan kekuatannya, rasa lazat, dan cahaya di wajah sang hamba.

Namun untuk malaikat ke 4, Allah tidak memerintahkan untuk mengembalikan dosa2nya kepada hamba yang beriman. Maka bersujudlah para malaikat itu kepada Allah seraya berkata:

Ya Allah mengapa dosa-dosa ini tidak Engkau kembalikan?

Allah menjawab:

Tidak baik bagi kemuliaan-Ku jika Aku mengembalikan dosa2nya setelah aku menyulitkan keadaan dirinya ketika sakit. Pergilah dan buanglah dosa-dosa tersebut ke dalam laut. 

Dengan ini, maka kelak si sakit itu berangkat ke alam akhirat dan keluar dari dunia dalam keadaan suci dari dosa sebagaimana sabda Rasulullah SAW: “Sa kit panas dalam sehari semalam, boleh menghilangkan dosa selama setahun.”

Maa syaa Allah, laa quwwata illaa billaah

Sumber: detikislam