Benda Di Sekeliling Kita Yang Menyebabkan Kulit Berjerawat - Kulit anda masih berjerawat, walaupun anda telah mencuci muka dengan rutin. Mungkin ada sebab-sebab lain selain penjagaan kulit penyebabnya. Objek yang kerap menjadi hubungan langsung dengan wajah, contohnya.

Jadi, jangan hanya memberi perhatian kepada wajah anda. Juga perhatikan perkara-perkara yang berkaitan mengenai wajah, kerana jerawat boleh muncul dengan mudah, tetapi menghilangkannya menjadi sangat sukar.

Ingin tahu, apakah barangan ini? Baca lagi berikut ini!

1. Berus Solekan 

Adalah baik untuk anda mengetahui berus solekan mampu membuat jerawat. Berus solek yang kotor, atau tidak dibersihkan dengan betul oleh menyumbat liang-liang wajah anda dengan kotoran. Jadi pastikan membersihkan alat solek anda dengan betul dan betul.

2. Telefon Pintar 

Sekarang teknologi semakin canggih, setiap jam anda tidak dapat melepaskan diri dari telefon anda. Dan kerana selalu dipegang, kotoran dari tangan akan melekat pada teelfon pintar, dan kotoran itu akan berpindah pada pipi dan rahang ketika kita sedang menelefon. Jadi cuba cuci tangan sebelum memegang telefon bimbit, atau bersihkan skrin mudah alih anda dengan tisu anti-bakteria, ya.

 3. Cermin mata 

Jangan lupa untuk sentiasa membersihkan cermin mata anda. Bingkai cermin mata selalu bersilang dengan kulit wajah. Jika bingkai cermin mata anda kotor dengan minyak, atau sisa solekan, mangsanya adalah kulit wajah anda sendiri.

4. Topi keledar 

Bersihkan topi keledar anda. Bakteria melekat pada topi keledar apabila anda berpeluh akan membuat kulit wajah anda yang bersentuhan langsung dengan topi keledar, penyebab kemungkinan besar serangan jerawat.

5. Bantal 

Bantal yang anda guna untuk tidur mempunyai sarang bakteria, mulai dari hubungan langsung dengan wajah ke rambut. Jadi jangan malas untuk dibasuh, supaya wajah anda tetap bersih tanpa jerawat.

Itulah beberapa benda yang boleh menjadi punca jerawat, yang kerap bersentuhan dengan kulit wajah. Jadi, untuk menjaga kulit anda agar bersih, jangan lupa membersihkan barangan di atas, ya. Semoga berjaya!

Sumber: selongkar10