Inilah khasiat ‘Surah Al-Ikhlas’ yg mungkin kita jarang tahu. Moga dijauhkan perkara buruuk

 Add Me  Follow Me  Follow Me  Follow Me


MasyaAllah, jika tidak ada perbezaan di dlm 3 bacaan surah Al-Ikhlas ini bererti orang yang membaca surah Al-Ikhlas satu kali sama dgn memperoleh ganjaran / seperti membaca sepertiga Al-Quran. Jadi jika membaca surat Al-Ikhlas tiga kali mendapat ganjaran seperti membaca satu Al-Quran.

Satu kali baca surah Al-Iklas sama dgn 10 juz, sedangkan membaca tiga kali surah Al-Iklas sma dgn 30 juz jdi ukhti wa akhi tadi sudah baca 3x surah Al-Iklas sama dgn mendapat pahala seperti membaca satu Al-Qur’an, masyaAllah Alhmdulilllah.

Sesiapa yang membaca surah Al-Ikhlas tiga kali, maka seakan-akan dia telah membaca Al-Quran seluruhnya. “(Hadith Riwayat Al’ugaili dan Rajaa Al Ghanawy).”

Penawar Penya kit, apabila kita membaca Surah Al-Ikhlas 3x selepas setiap solat fardu, kita mengubati diri kita sendiri.

Daripada Abu Hurairah; Rasululllah SAW bersabda:

“Surah Al Ikhlas adalah penawar segala penya kit (Rohani / Jasmani).” (HR: Ibnu Majah r.a.)

Sabda Rasulullah SAW:
“Sesiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sa kit sehingga dia mening galdu nia, maka dia tidak akan membusuk di dalam ku burnya, akan selamat dia darikesempitan ku burnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga.” Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).
Rasululllah SAW bersabda:

“Sesiapa yang membaca 10 kali surah Al-Ikhlas siangdan malam; Maka Allah memberinya sebuah istana dalam syurga.” (HR: Imam Ahmad & Imam Adarimi.).

Sebagai Amalan Tambahan.

Ertinya:
“Wahai Allah, Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan bagiku kecuali hanya Engkau. PadaMu aku bertawakkal, dan Engkau adalah Tuhan dari ‘arsy yang besar. Apa yang dikehendaki Allah pasti terjadi, dan apa yang tidak dikehendakiNya pasti pula tidak akan terjadi, tiadalah daya upaya dan tiada pula kekuatan kecuali hanya dengan Allah yang Maha Tinggi dan Maha Besar. Aku yakin, bahawasanya Allah berkuasa atas segala sesuatu dan bahawasanya Allah meliputi segala sesuatu dengan ilmunya. Wahai Allah, aku berlindung dengan Engkau dari keja hatan diriku dari keja hatan tiap-tiap makhluk yang melata di bumi ini, Engkaulah yang mengendalikannya. Bahawasanya Tuhanku sentiasa berada di jalan yang lurus.”
Keterangan:

Menurut riwayat Ibnu Sunni, seorang lelaki datang kepada Abu Darda’ lalu berkata :”Wahai Abu Darda’, saya lihat rumah engkau telah terbakar!”

Abu Darda menjawap:

“Bukan rumahku, kerana aku telah mendengar Rasulullah saw bersabda:”

”Barangsiapa membaca doa ini (doa di atas) pada waktu pagi, terhindar dia dari ben cana yang mungkin menim pa dirinya, ahli keluarganya dan hartanya”.

Aku telah membaca doa itu pada waktu pagi hari ini. Lalu Abu Darda’ mengajak sahabatnya ke rumahnya untuk menyaksikan peristiwa kebakaran itu. Maka ternyatalah bahawa rumah-rumah di sekitar rumah Abu Darda’ sudah habis terbakar semuanya, sedangkan rumah Abu Darda’ masih kekal terpelihara.

Sekiranya doa ini di baca pula di waktu petang hari, maka terpeliharalah dari benca na yang mungkin menim pa dirinya di malam hari.

Doa ini juga boleh dibaca pada setiap kali kita keluar rumah atau bermusafir.

Wallahu A’lam Bishawab

Sumber : Nasihat Pakcik