“Introvert” dan “extrovert” adalah dua kategori utama dari segi personaliti. Pernahkah anda memikirkan sifat-sifat yang khas untuk masing-masing?

Artikel ini memberi tumpuan kepada orang-orang yang suka meluangkan masa mereka sendiri dan 6 ciri keperibadian mereka.

1. Mereka sangat setia

Mereka bukan sebahagian daripada sebarang lingkaran sosial yang luas dan anda pasti tidak akan mendapati mereka melepak dengan kumpulan besar. Mereka lebih suka persahabatan yang boleh dipercayai dan bermakna. Jika anda mempunyai kawan yang lebih suka menghabiskan masa mereka sendiri, anda pasti yakin bahawa orang ini akan sentiasa berada di sana untuk anda!

2. Kejutan! Mereka Terbuka untuk Idea Baru

Hanya kerana orang-orang ini menghargai masa tenang mereka tidak semestinya bererti bahawa mereka tidak berfikiran terbuka dan terbuka kepada perkara baru dan menarik. Perkara itu, mereka mahu meluangkan masa sahaja sebelum terlibat dalam aktiviti yang sangat sosial.

3. Mereka Mempunyai Keyakinan Kuat

Mereka menghabiskan banyak masa untuk mereka sendiri, menggunakan masa ini untuk merenungkan masalah dan idea-idea, yang membolehkan mereka mengembangkan rasa percaya diri dan keyakinan yang kuat. Mereka melihat masa mereka dibelanjakan semata-mata sebagai cara untuk mengisi semula dan bukannya mengganggu dengan gangguan.

4. Mereka selesa dengan pemikiran mereka sendiri

Orang-orang yang lebih suka menghabiskan sebahagian besar masa mereka sendiri menunjukkan nurani yang jernih dan tidak peduli dengan pemikiran dalaman mereka. Kita semua mempunyai hari-hari ke bawah tetapi orang-orang ini cenderung untuk menavigasi diri mereka dari sebarang kemerosotan dengan mudah.

5. Mereka Memahami Nilai Masa. “Yours and Theirs”

Mereka yang menghabiskan sebahagian besar masa mereka sahaja memahami dan menghargai nilai masa. Mereka memprioritaskan masa, yang membantu mereka berfungsi pada tahap tertinggi mereka. Mereka mempunyai rasa yang sangat mendalam untuk memastikan tidak menghabiskan masa mereka dengan orang yang tidak berbaloi.

6. Mereka Melaksanakan Sempadan Yang Kuat

Semua masa yang dibelanjakan semata-mata membolehkan orang-orang ini untuk berfikir tentang perkara-perkara yang mendorong mereka serta tentang apa yang berfungsi untuk mereka dan apa yang tidak. Mereka mempunyai sempadan yang sangat sihat dan kuat dan menjalankannya dengan cara yang sihat dan jelas.

Pada akhirnya, perlu diperhatikan bahawa orang-orang ini lebih berjaya daripada yang lain. Ini tidak mengejutkan sama sekali, memandangkan menikmati saat-saat damai dengan diri mereka sendiri membantu mencetuskan idea baru dan meningkatkan tahap kejayaan.

Berikut adalah 10 sebab mengapa orang yang suka bersendirian lebih berjaya:

Mereka rasa lega dari bimbang (menghabiskan masa semata-mata membantu menghilangkan fikiran mereka tentang pemikiran negatif)

Mereka mempunyai kenangan yang lebih baik (bersendirian memberi mereka perspektif yang betul)

Mereka lebih kreatif (gangguan sehari-hari mempengaruhi pemikiran kita dan menghalang mereka berfikir keluar dari kotak)

Mereka memahami siapa mereka

Mereka mempunyai hubungan yang lebih baik (menghabiskan masa sahaja membantu memahami diri anda dengan lebih baik dan mengenal pasti hubungan yang bekerja untuk anda)

Mereka lebih fokus, kajian menunjukkan

Mereka boleh meningkatkan produktiviti mereka dengan menghabiskan masa sahaja dan berfikir dengan jelas

Mereka membuat keputusan yang lebih bijak

Mereka menyerang masalah dengan berkesan

Mereka menghargai perkara-perkara hidup yang mudah

Sumber: aliffchannel