Sibuk macam mana pun kita dengan kerja, janganlah abaikan parents sampai tak balik jenguk dorang. Betapa kecewa hati dorang kalau anak tak balik, apatah lagi bila hari istimewa.

Seorang pemilik bisnes perkhidmatan pengkebumian, Lau berkongsi satu kisah yang berlaku di Taiwan dan telah mendapat perhatian ramai. Menurut Lau, kisah tu antara salah satu kes yang dia tak boleh nak lupakan.

Seorang ibu berstatus warga emas hidup berseorangan di rumahnya. Pada satu hari, jiran sebelah terhidu bau yang sangat buusuk datang dari rumah dia dan terus hubungi pihak berkuasa sebab risau sesuatu yang buruk berlaku.

Bila polis dan jabatan bomba pecaahkan pintu rumah, mereka jumpa warga emas tu dah meninggal dunia beberapa hari dan ulat sampah dilihat keluar dari r0ngga-r0ngga badannya.

Lau yang berada di tempat kejadian perasan ada beberapa jenis lauk yang telah dimasak diletakkan atas meja, seolah-olah m4ngsa sedang menantikan kepulangan seseorang untuk menyambut sesuatu.

Lepas mereka si4sat dan cari bukti dalam rumah, pihak berkuuasa jumpa kad pengenalan ibu itu dan terus hubungi anak lelakinya. Bila dapat tahu berita tu, anak dia terus balik dan menangis lepas diberitahu ibunya dah sediakan beberapa jenis lauk untuknya.

Lelaki tu kemudian cerita pada Lau yang dia pergi bekerja di Singapura  sepatutnya pulang untuk sambut Hari Ibu dengan mangsa.

MaIangnya, bila dah sampai Taiwan dia ada urusan kerja yang perlu diselesaikan menyebabkannya tak dapat balik rumah.

M4ngsa merupakan ibu tunggal dan membesarkan anak lelakinya selepas bercerrai. Masa kejadian, dia pergi mandi lepas dah siap memasak dan ketika itulah dia diserrang sakiit jantung. Lebih sedih, mayyatnya dah membusuuk dan hanya dijumpai selepas 4 hari.

Kalau yang duduk berjauhan tu, make sure korang call parents setiap hari. Walaupun cuma tanya khabar tapi benda tu pun dah buat dorang happy sangat!

Sumber: lobakmerah