Pucuk paku adalah sejenis tumbuhan yang tidak asing lagi dikalangan manusia. Sebut saja sayur pucuk paku pasti tahu nak dimasak dengan apa atau rebus saja untuk dijadikan ulam-ulaman.

Terdapat pelbagai jenis resepi masakan yang menggunakan pucuk paku di luar sana, tetapi tahukah anda tentang khasiatnya. Pucuk paku mengandungi banyak jenis gizi serta nutrisi yang sanagt baik untuk kesihatan.

Jom lihat apa lagi kebaikan pucuk paku untuk kesihatan anda.

1. Menjaga Metabolisme Tubuh

Makan sayur pucuk paku dapat membantu normalkan metabolisme tubuh badan anda. Ini kerana metabolisme yag tidak normal akan membuatkan anda mudah jatuh sakit dan gemuk.

2. Menyembuhkan Luka

Pucuk paku membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka terutamanya dalam membentuk sel kulit baru untuk segera menutupi luka anda.

3. Menyihatkan Mata

Sumber vitamin A yang terdapat dalam pucuk paku ini sangat baik untuk memelihara kesihatan mata anda. Selain mencegah iritasi dan penyakit mata yang lain, sayur ini juga mampu mencegah mata anda dari penyakit rabun.

4. Mencegah Kolestrol

Kolestrol yang tinggi dalam badan akan menyebabkan anda mendapat pelbagai jenis penis penyakit kronik yang lain. Akan tetapi sayuran pucuk paku ini sanagt terkenal dengan sifat anti kolestrolnya dan sangat sesuai diamalkan selalu untuk mengurangkan kolestrol jahat didalam badan anda.

5. Ubat Gout

Penghidap penyakit gout sangat sesuai untuk mengamalkan makan sayuran pucuk paku ini. Terdapat beberapa kandungan didalamnya mampu meredakan penyakit gout yang sering menyerang sendi dan juga tulang pesakit.

Selain sedap dibuat masak lemak cili api dengan udang, pucuk paku juga boleh digoreng tumis bersama belacan. Bukan sahaja boleh mengenyangkan dan sedap sehingga menjilat jari, malah anda juga boleh mendapat manfaat yang baik dari pucuk paku ini sendiri.

10 Rahsia Pucuk Paku Pakis Yang Tidak Diketahui, No 6 Tu Sebab Kenapa Pucuk Paku Perlu Dihidang Setiap Hari

Pucuk paku merupakan sejenis sayur dengan keunikan tersendiri. Sesuai dengan namanya, sayuran ini mempunyai bentuk daun yang memanjang mirip seperti paku. Rasanya yang lazat untuk dijadikan sebagai sayuran dengan lauk lainnya membuat sayur ini popular di kalangan penggemar sayuran. Ada berbagai macam resepi masakan dengan menggunakan pucuk paku, namun yang paling menjadi kegemaran iaitu masak tumis dari sayuran ini.

Jika kesihatan anda terganggu, pengambilan sayuran pucuk paku di galakkan kerana sayuran hijau ini mengandungi banyak jenis gizi serta nutrisi yang bagus untuk kesihatan tubuh. Tubuh anda tidak hanya menjadi lebih sihat, namun juga lebih kuat dalam mencegah serangan penyakit. Selain sebagai masakan, Anda juga boleh mencampur pucuk paku dengan sayuran lainnya untuk dijadikan salad yang segar dan bermanfaat.

Dalam memahami manfaat dan khasiat pucuk paku, kami berikan penjelasan tentang beberapa kegunaan sayur ini untuk kesihatan anda. Berikut ini informasinya:

1. Menjaga daya tahan tubuh

Khasiat pucuk paku yang pertama adalah sebagai sayur sihat yang dapat menjaga daya tahan tubuh anda. Daya tahan tubuh yang baik akan membuat anda memiliki perlindungan yang kuat terhadap serangan penyakit, sehingga tubuh tidak mudah terjangkit penyakit yang mudah merebak.

2. Baik untuk metabolisme tubuh

Khasiat pucuk paku juga sangat baik digunakan untuk membantu metabolisme anda menjadi normal. Tidak normaln metabolisme dalam tubuh akan membuat anda sukar menjaga kesihatan, sehingga banyak penyakit menyerang tubuh.

3. Ubat Gout

Khasiat pucuk paku dapat menjadi sumber makanan untuk mengatasi Gout. Hal ini diperolehi dari banyaknya kandungan dalam sayuran ini untuk meredakan gejala gout yang sering menyerang sendi dan juga tulang dengan rasa ngilu serta mengganggu aktiviti.

4. Baik untuk kesihatan tulang

Khasiat pucuk paku baik untuk membuat tulang anda menjadi lebih sihat. Apa kriteria penting yang membantu tulang yang sihat itu? Tidak mudah patah dan tidak mudah terjangkit penyakit, terutama penyakit kemerosotan tulang yang terjadi pada orang yang mengalami osteoporosis. Tulang anda akan semakin sihat dan juga terjaga.

5. Menyembuhkan luka

Khasiat pucuk paku dapat anda jadikan bahan sayuran yang mampu menyembuhkan luka. Sayuran unik yang satu ini akan membantu mempercepat proses penyembuhan luka, terutama dalam membentuk jaringan sel kulit baru untuk menutupi luka anda. Kandungan semulajadi dalam sayur ini sangat baik untuk kesihatan kulit.

6. Mencegah penuaan secara semulajadi

Penuaan yang terlalu cepat di usia anda ketika anda masih muda akan membuat anda hilang kepercayaan pada diri sendiri. Hal ini juga akan menyebabkan beberapa jenis penyakit. Cegahlah penuaan ini dengan banyak mengambil sayuran, salah satunya pucuk paku. Sayur ini akan membuat anda tampak awet muda.

7. Menyihatkan mata

Kandungan semulajdi yang ada dalam pucuk paku salah satunya adalah vitamin A. Sayuran unik dan hijau ini mengandungi cukup banyak vitamin A yang baik untuk kesihatan mata anda. Selain mencegah iritasi dan kemungkinan penyakit mata lainnya, sayuran ini akan membantu mata anda dari penyakit rabun.

8. Menurunkan berat badan

Berat badan berlebihan tidak hanya akan membuat badan anda terlihat gemuk namun juga menyebabkan banyak penyakit kerana kegemukan. Dengan rajin berolahraga dan mengambil sayur pucuk paku, maka anda akan mendapatkan berat badan yang ideal. Tentunya hal ini memerlukan aktiviti yang konsisten dan tidak berlaku cepat tanpa usaha.

9. Mencegah hipertensi

Penyakit hipertensi dapat anda cegah sejak awal dengan menggunakan pucuk paku. Sayuran ini sebaiknya anda makan setiap hari jika anda adalah salah satu orang yang sering mengalami gejala hipertensi. Khasiatnya yang semulajadi dalam mengawal tekanan darah anda sehingga tidak akan terjadi kenaikan.

10. Mencegah kenaikan kolesterol

Kolesterol yang berlebih di dalam tubuh anda menambah banyak risiko gangguan kesihatan, terutama risiko timbulnya banyak penyakit. Cara yang paling mudah untuk menurunkan kadar kolesterol iaitu dengan mengamalkan sayuran seperti pucuk paku. Mengapa? Kerana sayur ini punyai anti kolesterol yang tinggi.

Akhbarkini