Tidak Mempunyai Rumah, Seorang Nenek Tinggal Di Halaman Masjid Sangat Menyedihkan

Tidak Mempunyai Rumah, Seorang Nenek Tinggal Di Halaman Masjid Sangat Menyedihkan

 Add Me  Follow Me  Follow Me  Follow Me

Usia tua adalah masa yang tepat untuk semua orang berkumpul bersama keluarga tercinta. Namun, baru-baru kisah seorang nenek yang menyedihkan menjadi tular di laman sosial.

Seorang nenek tua menjadi perhatian orang ramai yang tinggal di halaman sebuah masjid di daerah Kendari kerana tidak memiliki rumah. Berbekalkan peralatan untuk barang-barang peribadi yang dimuatkan dalam kotak besar, wanita tua itu kelihatan kuat dalam menjalani kehidupannya.

Malah warganegara tidak dapat menahan emosi ketika mereka mengetahui mengenai video viral tersebut. Tidak sedikit yang mendoakan kelangsungan hidup nenek yang keseorangan.

Tidak mempunyai wang untuk menyewa rumah

Nenek itu harus tinggal di hadapan Masjid Besar Al Kautsar Kendari kerana kehabisan wang dan tidak dapat membayar sewa rumah yang pernah dia tinggal. Tanpa berfikir panjang, nenek yang dikenali sebagai Sophia itu kemudian memilih untuk tinggal di halaman masjid.

Bersebelahan tempat tikar yang disandarnya, terdapat kotak kadbod besar berisi barang-barangnya.

Tidak mempunyai banyak wang untuk terus menyewa rumah sebagai tempat tinggal, seorang nenek di Kendari akhirnya memilih untuk tinggal di depan pintu gerbang Masjid Agung Al Kautsar (Masjid Agung) Kendari," dipetik dari akaun Instagram @manaberita.

 Hidup Sebatang Kara Tanpa Keluarga

Kisah sedih nenek tua itu semakin mengiris hati apabila dia mengakui bahawa dia kini tinggal sendirian tanpa keluarga. Hal ini membuat nenek Sophia terpaksa harus bertahan hidup dan tinggal sebatang kara. Untuk makanan dan keperluan harian, difahamkan bahawa nenek Sophia sering mendapat bantuan dari jemaah yang baik hati.

Diketahui bahawa nenek itu tidak mempunyai keluarga atau saudara kandung dan tinggal bersendirian, dipetik dari akaun Instagram @manaberita.

Basah kuyup

Keadaan nenek Sophia lebih membimbangkan apabila hujan lebat turun di lantai tempat dia berehat di halaman masjid. Tubuhnya yang kurus terpaksa menahan udara sejuk yang menusuk setiap masa. Dengan berbekalkan tikar sementara, dia terpaksa berehat di halaman masjid selama lebih dari 20 hari.

Tidak mahu tinggal di masjid

Ada alasan untuk nenek Sophia memutuskan untuk tinggal di halaman masjid. Walaupun banyak orang menasihatinya untuk tidur dan meletakkan badannya yang kurus di masjid, dia selalu tidak mahu.

Seseorang yang merakam nenek yang berada dalam hujan itu bercakap dan bertanya mengapa nenek itu tidak pergi ke dalam masjid untuk tidur," menurut pernyataan dalam catatan itu.

Menurutnya, masjid adalah tempat untuk beribadah, bukan untuk tidur. Oleh itu, halaman masjid menjadi saksi senyap bagi nenek Sophia untuk bersantai dan menghabiskan waktunya.

Banjir Air Mata dan Solat

Kisah sedih yang menimpa nenek Sophia telah menggerakkan hati banyak netizen. Ramai netizen mendoakan yang terbaik untuk kehidupan nenek Sophia.

Semoga Allah SWT mempermudahkan semua urusan nenek ini. Aamiin, "tulis akaun @fazrilase.

"Ya Allah, bantulah nenek ini. Naik taraf, "kata akaun @ nopiansyah_.s.

"Masya Allah, saya harap nenek sentiasa diberi kesihatan yang baik. Saya harap anda mendapat perhatian dan bantuan pemerintah tempatan dengan cepat," kata akaun doa @itsayulestarii.

Semoga ada yang sudi menjaga nenek ini. Apa pendapat kamu?

Sumber: diadona