Nasib badan… upah kerja 2 minggu, runner terk1lan dapat duit k0yak, berlubang – “Saya maafkan akak tu”

 Add Me  Follow Me  Follow Me  Follow Me

Namun, keterujaan hasil titik peluh sendiri itu bertukar rasa sedih dan kecewa yang teramat dalam.

‘Runner’ mana yang tidak gembira dan bersyukur apabila menerima upah berjumlah ratvsan r1nggit.

Berkongsi pengalaman kepada mStar, pemuda itu, Muhammad Syahmi Ismail memberitahu, dia mencari rezeki dengan menyediakan khidmat sebagai runner sejak dua tahun lalu.

Begitulah yang dialami seorang pemuda apabila upahnya menerusi satu sampul kesemuanya w4ng kertas yang r0sak – k0yak, mempunyai kesan kot0ran dan berlubang!


Berusia 26 tahun, runner berkenaan berkata, kejadian yang tidak disangka-sangka itu berlaku pada minggu lalu selepas memberi khidmat penghantaran kepada seorang pelanggan wanita.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Selesai kerja, akak tu bagi upah dalam sampul yang saya hanya ch3ck kemudian. Bila buka je sampul tengok semua w4ng kertas RM100 dan RM50 rosak, saya terkejut dan terk1lan.

“Saya dapat vpah sebanyak RM500 selepas hantarkan barang-barang basah yang dijual seorang akak ni selama dua minggu.

“Tak tahu nak cakap macam mana, tiba-tiba penat kerja selama dua minggu tu terasa dan hanya terfikir risau duit tu betul atau palsu?” katanya ketika dihubungi.

Antara w4ng kertas yang rosak diterima Katun.

Menurut pemuda berasal dari Shah Alam, Selangor itu, pelanggan wanita yang merupakan penjual barang basah itu tampil mended4hkan hal sebenar selepas videonya menjadi tvlar.

Susulan kejadian itu, dia yang lebih dikenali sebagai Katun membuat perk0ngsian v1deo mengenai w4ng tersebut di aplik4si TikT0k, sambil menambah pada masa sama bertanyakan rakan-rakan serta pergi ke b4nk untuk menyelesaikan perkara itu.

“Saya tengah geram, kalau call terus nanti marah-marah. Masalah tak akan selesai kalau naik angin. Jadi, saya perlukan temp0h bertenang.

“Tapi bila video tu dah vir4l, akak tu hubungi saya nak beritahu duit tu memang r0sak, cuma dia takut nak beritahu,” ujar anak ketiga daripada empat beradik itu.

Katun berasa terkilan dengan kejadian yang berlaku.

“Jadi, kesan gas tu merosakkan semua duit tu. Akak tu kata terpaksa guna duit tabung tu sebab dia tengah susah. Tapi dia takut nak beritahu saya yang duit tu dah r0sak sebenarnya.

Katun berkata, pelanggan tersebut mendedahkan kesemua w4ng tersebut sebenarnya hasil simpanan dalam tong gas yang dijadikan sebagai tabung.

Satu pengajaran buat saya. Kita boleh buat baik, percaya kat orang dan beri kerjasama, tapi tetap kena berhati-hati
MUHAMMAD SYAHMI ISMAIL

“Saya beritahu akak tu kalau dia jelaskan hal sebenar awal-awal saya tak akan rasa kecewa macam ni. Susah macam mana pun, kalau perlukan pertolongan, insyaAllah boleh tolong atau fikir jalan macam tangguh bay4ran atau bay4r sikit dulu,” katanya dengan nada kesal.

Bagaimanapun, Katun yang menyediakan khidmat penghantaran di sekitar Lembah Klang dan kawasan sekitar terutama Shah Alam memaafkan peniaga berkenaan.

Katun berpengalaman sebagai runner selama dua tahun.

“Saya maafkan akak tu, mana tahu kan dia perlukan perkhidm4tan saya lagi. Atau saya pula tak ada j0b rvnner, nanti boleh tanya dia,” katanya sambil menambah w4ng yang rosak disahkan tulen dan diselesaikannya dengan pihak bank.

“Pertama kali saya berurusan dengan akak tu. Kadang-kadang memang saya ambil upah setiap hari tapi akak tu baik, jadi saya lebih percayakan dia.

Ins1den yang berlaku membuatkan Katun lebih berhati-hati pada masa akan datang dan diharapkan perkongsiannya itu turut menjadi pengajaran dan peringatan kepada masyar4kat terutama mereka yang mencari rezeki sebagai runner.

“Silap saya juga tak check duit tu depan-depan sebab segan. Satu pengajaran buat saya. Kita boleh buat baik, percaya kat orang dan beri kerjasama, tapi tetap kena berhati-hati,” katanya.

Sumber: imuslimnetwork