Kita boleh rasa angin dalam badan banyak apabila terasa badan jadi sangat lemah dan loya. Perut kembung boleh berlaku disebabkan oleh angin yang disimpan di dalam usus yang disekat dan tidak berupaya untuk keluar sehingga anda boleh berasa loya dan perut terasa kembung.

Gas berlebihan yang terdapat di dalam perut di mana gas senyap dalam penghadaman membuatkan perut anda kembung dan biasanya akan cuba untuk mengeluarkannya melalui angin atau burps.

Selain daripada perut kembung, angin dalam badan juga boleh menyebabkan penurunan semangat kerja kerana sebahagian badan mengalami kesakitan reumatik dan berasa sangat tidak bertenaga, yang ditandakan dengan kenaikan suhu badan.

1. Makan Vitamin C

Siapa tahu ternyata Vitamin C boleh buang angin dalam badan kerana Vitamin C boleh meningkatkan imun badan supaya ketahanan badan akan bertambah dan anda boleh merasa badan kembali sihat.

Vitamin C sangat penting untuk kesihatan terutamanya dari segi keseimbangan dalam ketahanan badan.

Anda boleh makan jambu batu dicampur dengan amoi kerana buah ini mengandungi Vitamin C paling tinggi antara semua buah-buahan.

2. Ambil halia

Halia adalah petua buang angin dalam badan secara tradisional yang sangat mudah, kerana kini banyak halia sudah dalam pelbagai jenis seperti minuman halia, halia merah yang terlarut dalam air suam, ada juga susu halia yang rasa lebih lazat dibandingkan dengan ubat-ubatan kimia.

Tetapi jika anda suka halia semulajadi juga tidak menjadi masalah kerana ia juga berkesan membuang angin dalam badan.

3. Ambil bawang putih

Selain digunakan sebagai perasa pada masakan, bawang putih menjadi petua buang angin dalam badan.

Kandungan bahan dalam bawang putih ini mampu mrengusir angin dalam badan dengan cepat dan dengan memakan bawang putih, boleh membuang angin dalam badan.

Orang tua yang mempunyai bayi yang mengalami angin masuk atau kembung biasanya membalurkan bawang putih sekitar bahagian-bahagian badan dan menggosokannya.

4. Minum rebusan daun betik

Ternyata bahawa meminum air rebusan daun betik boleh juga hilangkan angin dalam badan.

Caranya dengan merebus 4 hingga 5 helai daun betik dengan 1 liter air.

Biarkan air yang bercampur dengan daun betik dan minum rebusan air dalam keadaan suam.

Walaupun pahit, petua ini lagi mujarab.

5. Makan sup panas

Inilah petua buang angin dalam badan yang sedap, iaitu dengan memakan sup hangat apabila kita mengalami angin dalam badan.

Kesan panas dalam badan ini boleh menghilangkan lesu yang disebabkan dari mendapat angin supaya anda berasa lebih segar.

6. Bekam

Satu perkara yang sangat biasa dan meluas dilaksanakan untuk buang angin dalam badan iaitu dengan berbekam.

Teknik bekam dilakukan dalam beberapa cara. Salah satu cara dengan alat khas yang menghisap udara supaya menarik bahagian kulit anda keluar yang dipercayai untuk menarik angin dalam tubuh melalui liang-liang kulit badan.

Ada juga yang menggunakan kaca untuk mengurangkan tekanan udara dalam kaca supaya bahagian kulit akan tertarik.

Untuk mengeluarkan darah dan angin, dilakukan dengan dua cara, iaitu dengan cara menindik bahagian tubuh yang di bekam dengan jarum atau hanya dilakukan bekam.

Menindik bahagian tubuh dengan jarum juga dikenali sebagai sebagai akupunktur yang ditambah pula dengan teknik bekam juga untuk memulihkan stamina dan boleh menghilangkan penyakit tertentu.

7. Bersenam

Ramai tidak tahu juga bahawa kadang-kadang orang mendapat angin dalam badan kerana jarang melakukan aktiviti atau gerakan supaya badan terasa lesu dan kaku.

Bilakah anda hanya kerap lakukan pergerakan sederhana seperti berjoging atau berjalan kaki semata-mata, atau dengan gimnastik kecil sekurang-kurangnya anda keluarkan peluh dan menambah kelenturan otot-otot dalam badan anda. Semoga memberi manfaat.

Akhbarkini