Pasti, sesetengah daripada kita mungkin diberkati dengan wajah kulit yang flawless. Tetapi ini bukannya boleh relate dengan semua orang kerana apabila ia datang kepada penjagaan kulit kita, kita tidak boleh mengambil apa-apa risiko – tabiat gaya hidup anda mungkin merosakkan kulit anda tanpa anda menyedarinya!

Hentikan tabiat buruk ini di bawah dengan secepat mungkin untuk mengekalkan kulit yang jelas dan berseri pada usia 30-an dan seterusnya.

Masuk tidur dengan solekan

Mari kita akui, kebanyakan kita pernah tidur tanpa memadamkan solekan kita, sekurang-kurangnya sekali. Sama ada kerana malam yang panjang berpesta atau hari anda bekerja keras, tidur dengan solekan seolah-olah tidak berbahaya.

Itu adalah sehingga anda bangun dengan liang-liang roma yang besar dan kulit yang kusam, dengan jeritan yang tidak aktif yang meletus pada tengah hari.

Sekurang-kurangnya apa yang anda boleh lakukan adalah membiarkan kulit anda bernafas agar sel-sel membaiki kerosakan kulit. Oleh itu, janganlah kemalasan dan reka masa untuk rutin penjagaan kulit sebelum tidur!

Tidak mencuci wajah pada waktu malam

Ini juga. Bagi anda yang tidak mempunyai tabiat untuk membersihkan wajah anda sebelum tidur, saya mempunyai berita buruk untuk anda – liang tersumbat dan jerawat sedang dalam perjalanan untuk menghantui anda.

Sebenarnya, apabila anda tidur, suhu badan anda sedikit meningkat, dengan itu, ia meningkatkan penyerapan apa sahaja di permukaan kulit seperti kotoran dan solekan. Anda pasti tidak mahu kulit anda menyerap bahan-bahan yang tidak bermanfaat, kan?

Ketagihan teknologi

Terlalu banyak masa yang dibelanjakan dengan peranti digital kita boleh menyebabkan kerosakan yang serius terhadap kulit. Salah satu sebabnya ialah sinar yang dipancarkan dari skrin kami boleh menyebabkan kerengsaan, masalah pigmentasi dan bintik-bintik umur.

Monitor juga mewujudkan medan elektrostatik yang menarik habuk yang terapung, kemudiannya menetapkannya pada kulit kita dan menyebabkan pelbagai masalah. Sekiranya anda tidak dapat melepaskan diri dari skrin sewaktu di waktu kerja atau sekolah, anda boleh melaksanakan peraturan tanpa teknologi sejam sebelum tidur!

Perlindungan matahari yang tidak mencukupi

Produk kecantikan dengan perlindungan UV akan melindungi kulit anda dari sinaran berbahaya matahari dan tanda awal penuaan, seperti kedutan dan garis halus. Tabiat penjagaan kulit optimal: Penting untuk mengaplikasikan semula pelindung matahari sepanjang hari untuk perlindungan maksimum.

Tidak mengelupas kulit secara berkala

Pengelupasan adalah sesuatu cara yang hebat untuk menghilangkan sel-sel kulit mati yang terkumpul di permukaan kulit wajah. Cuba untuk mengelupas dengan gosokkan lembut sekali seminggu untuk meningkatkan keberkesanan kulit anda. Ingat untuk sentiasa melembapkan kulit selepas pengelupasan kerana ia boleh menyebabkan kulit menjadi kering.

Terlebih mengelupas kulit (over-exfoliating)

Yup, over-exfoliating sebenarnya boleh memburukkan lagi pengeluaran minyak dan memburukkan lagi jerawat dengan menyebarkan bakteria. Cuba untuk tidak mengelupas lebih dari sekali (jika anda mempunyai kulit sensitif) atau dua kali seminggu.

Tidak mencuci berus solekan anda

Adakah anda mempunyai berus-berus selama setahun yang tidak dibasuh? Maaf untuk menakutkan anda, tetapi meninggalkan berus anda yang tidak bersih boleh meninggalkan anda dengan campuran warna yang tidak sekata, liang tersumbat dan jangkitan bakteria. Bayangkan apa yang anda sebenarnya sedang lakukan kepada kulit anda. Cuba untuk membasuh berus-berus itu sekali setiap tiga minggu, sekurang-kurangnya.

Lewat masuk tidur

Kekurangan tidur boleh menyebabkan tekanan, yang pada gilirannya boleh mencetuskan masalah kulit seperti jerawat, keradangan dan ekzema. Semasa anda berehat, badan anda membaiki kerosakan dari hari itu. Dan secara semulajadi, kulit anda akan mengalami penderitaan jika anda tidak mendapat rehat yang cukup.

Tidak menjaga diet anda

Menurut satu kajian di Jurnal Akademi Dermatologi Amerika, orang yang menggunakan lebih banyak karbohidrat lebih cenderung untuk menghasilkan jerawat dan keradangan yang lain di kulit wajah. Makanan seperti ini menyebabkan paras gula dalam darah anda meningkat, mencetuskan jumlah insulin yang lebih tinggi.

Insulin kemudiannya akan merangsang hormon yang menghasilkan minyak yang dipanggil androgen, yang boleh mengakibatkan kulit lembik. Nasihat kami: Kurangkan makanan ringan dan pilih kacang, buah-buahan atau alpukat untuk kulit yang lebih sihat.

Sumber: Style x Style