Mencegah lebih baik daripada mengubati. Tak salah mengamalkan petua yang menggunakan bahan bahan semulajadi. Sesetengah orang anggap amalkan petua ni gaya hidup orang yang dah berusia. Statement tu tak betul ya! Khasiat yang terkandung dalam makanan yang belum diproses dan bebas kimia ni lagi selamat.

Antara petua tradisional yang boleh digunakan untuk merawat urat-urat tersumbat dalam badan kita menggunakan bahan semujadi yang mudah disediakan.

Bahan-bahan:

1. 7 biji kurma

2. 5 batang serai

Caranya penyediaannya ialah:

Rebuskan 5 batang serai dengan 7 biji kurma.

Didihkan dengan api perlahan bersama 3 gelas air sehingga air menyusut tinggal 1/3 atau segelas. Kemudian minum.

Manfaat air rebusan serai dan kurma

Kaya dengan zat besi – amat baik bagi wanita yang mengandung,kanak-kanak dan penghidap anemia. Amalkan pengambilan sekurang-kurangnya 100g kurma setiap hari iaitu kira2 0.09 mg zat besi.

Kurma mengelak cirit/birit ( diarrhea) – kandungan potasium pda kurma mampu menghalang cirit-birit, melegakan perut dan dan melancarkan pencernaan usus.

Kurma melegakan sembelit – sebaiknya rendam biji kurma dalam air semalaman kemudian air rendaman tersebut diminum keesokan paginya untuk melancarkan pencernaan.

Mengawal berat badan – dimakan ketika perut kosong, kurma tiada kolestrol. Amalkan setiap hari.

Mengimbangkan kolesterol – kurma dapat membersih salur darah yang tersumbat dan menghalang pembentukan darah beku.

Mengawal selia tekanan darah – amalan memakan kurma dapat menurunkan tekanan darah tinggi atau hipertensi, ia kaya dengan potasium dan tidak mengandungi sodium.

Mampu menghalang strok – Potasium dalam kurma adalah mineral yang amat penting dalam memulihkan sistem saraf serta boleh menghalang serangan strok. Sebaiknya ambil lebih kurang 400 mg potasium sehari.

Jika anda rasa artikel ini bermanfaat, jangan lupa share di facebook anda terima kasih.

Sumber: Mayee Nazrich