Emak-emak yang dah biasa masak, buat tak kisah je. Tapi kalau terkena percikkan minyak, ya ampun sakitnya, walaupun sikit tapi pedihkan. Jadi untuk selesaikan masalah ini semua, kami nak kongsikan enam cara nak kurangkan minyak mercik semasa menggoreng yang korang semua boleh cuba. Senang je.

6 Cara Elak Minyak Mercik Ketika Menggoreng

1. Pastikan Kuali Kering

Semasa nak menggoreng perhatikan kuali yang lepas dicuci perlu dikeringkan airnya. Caranya senang je, hidupkan api dapur dan biarkan kuali kering baru masukkan minyak. Jika masih ada air walau sedikit ia akan meletup-letup kecil kerana minyak tidak boleh bercampur dengan air.

2. Tentukan Keperluan Minyak Untuk Menggoreng

Minyak yang terlalu banyak atau sedikit boleh membuatkan minyak mercik. Oleh itu sesuaikan minyak untuk keperluan menggoreng. Paling bagus adalah menggunakan minyak 1/3 kuali, tetapi kalau hanya untuk menggoreng telur guna sedikit sahaja dan gunakan kuali yang non stick leper.

3. Periksa Bahan Perapan Dalam Makan Yang Digoreng

Pastikan bahan perapan yang digunakan pada makanan yang mahu digoreng tidak mengandungi air, Jika terpaksa atau memang berair, tapis dahulu hingga air perapan tos. Cara ini boleh mengurangkan percikan minyak.

4. Elak Guna Minyak Terlalu Panas

Kerana nak cepat masak bahan yang digoreng, korang panaskan minyak hingga tahap terlalu panas, tindakan ini mengundang percikkan minyak yang kuat dan suhu yang terlalu tinggi juga mengurangkan kualiti minyak. Malah ia boleh membentuk radikal bebas. Ia tidak elok untuk kesihatan korang semua.

5. Taburkan Sedikit Garam Dalam Minyak

Saran ini dikatakan mampu mengurangkan percikan minyak semasa menggoreng, caranya semasa minyak mulai panas, taburkan satu sudu teh serbuk garam di dalamnya Bila anda gunakan cara ini, pastikan kurangkan jumlah garam dalam makanan yang digoreng,

6. Guna Kuali Berpenutup

Akhir sekali, cara terbaik dan mudah, korang boleh guna kuali berpenutut untuk mengelakkan dari terkena percikan minyak semasa menggoreng. Tapi jangan sampai terlupa membalikkan makanan yang digoreng, bimbang ia masak atau hangus sebelah.

Boleh cuba tip ini untuk mengelakkan rasa takut bila menggoreng..