Membersihkan rumput liar di halaman rumah seringkali menjemukan dan melelahkan. Bagaimana tidak, mencabut rumput satu per satu adalah kegiatan yang memakan masa dan tenaga.

Meskipun demikian, segelintir orang cuba menghindari dari menggunakan ra cum perosak atau pembasmi rumput yang mempunyai bahan ki mia sebagai bahan asas kerana memberi impak buruk pada persekitaran dan kesihatan.

Memetik artikel dari The Spruce, terdapat beberapa bahan semula jadi yang dapat digunakan untuk membasmi rumput liar di halaman rumah. Salah satunya adalah garam.

Garam adalah pembasmi yang efektif dan tidak bera cun. Akan tetapi, tidak semua garam memiliki efektiviti dalam membasmi rumput liar. Sebaiknya gunakan garam beriodium atau tidak beriodium.

Lihat informasi pada plastik bungkusan untuk memastikan anda menggunakan garam yang mengandungi sodium klorida dan bukan magnesium sulfat atau garam epsom, garam laut atau garam kasar.

Ketika menggunakan garam sebagai pembasmi, anda perlu berhati-hati. Sebab, garam boleh dengan mudah membv nuh tanaman di sekitarnya atau lintah di dalam tanah dan mempengaruhi kesihatan jangka panjang.

Terlalu banyak garam bahkan dapat mensterilkan tanah seiring dengan waktu. Oleh yang demikian, garam paling efektif digunakan untuk menangani rumput liar yang tidak dikelilingi oleh tanaman yang anda rawat, seperti rumput yang muncul melalui celah-celah di asfalt atau turapan, atau tumbuh di antara tembok teres.

Garam bekerja membunuh rumput liar dengan cara mengeringkan tanaman dan mengganggu keseimbangan air internal sel tanaman. Kerana larut dalam air, garam paling efektif diterapkan bila dicampur dengan air kerana ini mempermudah penyerapan rumput.

Garam sangat bera cun bagi semua tanaman, oleh kerana itu penerapannya harus berhati-hati. Secara umum, garam paling baik digunakan sebagai pembasmi untuk berkebun dengan skala kecil atau pengendalian rumput liar.

Cara menggunakan garam sebagai pembasmi

Garam paling efektif sebagai ra cun perosak bila dicampur dengan air. Jika anda mengaplikasikan garam pada rumput liar di hamparan taman dengan tanaman lain yang tidak ingin anda bv nuh, anda harus mulakan dengan campuran yang lemah, seperti campuran garam dan air 1: 2.

Sebagai alternatif, jika anda mengaplikasikan garam di area yang kesihatan tanah jangka panjangnya tidak menjadi masalah, seperti di antara batu teras, retakan di jalan masuk dan sebagainya, campuran yang lebih kuat dapat dibuat seperti 2:1 atau 3:1.

Jumlah garam ini pasti akan mempengaruhi tahap pH tanah dari masa ke masa dan dapat menyebabkannya menjadi steril. Larutan air garam harus diterapkan terus ke dedaunan rumput. Hindari merendam akar dengan campuran tersebut untuk melindungi tanah dan tanaman di sekitarnya.

Air garam dapat diaplikasikan dengan menggunakan botol semburan, atau dapat dituangkan dari bekas. Jika ada tanaman lain di dekatnya, siramkan dengan banyak setelah menyiram ra cun perosak pada rumput liar untuk membuang air masin yang berhasil masuk ke dalam tanah di sekitarnya.

Sumber: The Spruce