PETUA SELAMATKAN ORANG TERKENA STROKE (MESTI BACA) | (*) Orang yg kena STROKE mendadak ( jatuh di tandas ) pembuluh darah ke otak akan pecah sedikit demi sedikit.

(*) Ingat, untuk mengatasi hal ini janganlah gugup / panik.

Jika pesakit berada di tempat kejadian seperti di bilik mandi / bilik tidur / ruang tamu dll.

Jangan dipindah – pindahkan ke tempat lain, kerana akan percepat pecahnya pembuluh darah, dan janganlah sampai dia terjatuh lagi.

(*) Caranya adalah dengan mengeluarkan darah pesakit dgn menggunakan jarum yg telah dibakar / disteril yang kemudian ditusukkan ke ujung setiap jari masing2 sampai darahnya keluar 1-2 titis.

(*) Kalau darahnya tidak keluar dapat diurut sampai keluar, sesudah itu pesakit akan sedar setelah beberapa minit kemudian.

(*) Jika pesakit mulutnya miring, tariklah kedua daun telinganya sampai merah dan langsung tusuk bahagian bawah daun telinga dgn jarum steril sampai darah keluar 1 – 2 titis.

(*) Setelah pesakit sedar dan mulutnya sudah pulih kembali, barulah dibawa ke doktor atau hospital.



(*) Biasanya orang yg terkena STROKE pembuluh darahnya akan lebih cepat pecah kerana goncangan dalam perjalanan ke doktor atau hospital.

(*) Orang tersebut dapat tidak sedar kembali / pengsan dan biasanya akan cacat / lumpuh.

( Kita harus ingat MENGELUARKAN DARAH dari jari orang yg terkena STROKE, maka kita sudah boleh menolong orang tersebut dari penyakit STROKE ).

Sumber: nasihatmedia